Asiakastarina

Sanna Sarkkinen-Vuorinen

Miten ihminen päätyy psykoterapeutiksi? Millainen on matka oman vastaanoton perustamiseen? Ja miten arki pyörii psykoterapeuttina? Haastattelimme Sanna Sarkkinen-Vuorista, joka kertoi oman polkunsa psykoterapeutiksi ja jakoi ajatuksiaan yrittäjän arjesta sekä Brightlifen -alustasta.
Paikkakunta
Kokkola
Yrittäjänä
6 vuotta
Asiakkaana
Vuodesta 2024
2024

90-luvulta nykyhetkeen – matka psykoterapeutiksi ei ollut suoraviivainen

90-luvulta nykyhetkeen – matka psykoterapeutiksi ei ollut suoraviivainen

Sannan urapolku on ollut kaikkea muuta kuin suoraviivainen. 1990-luvulla lukiosta valmistuttuaan hän ei suinkaan tähdännyt ihmisläheiseen työhön, vaan oli aikeissa suunnata liikunta-alalle. Elämä kuitenkin johdatti hänet toisille poluille.

Sanna valmistui hammashoitajaksi vuonna 1993 ja työskenteli aluksi Helsingissä, kunnes päätyi takaisin kotiseudulleen Kokkolaan. Työ hammashoitajana ei kuitenkaan tuntunut omalta, ja hänen työnsä painottui lopulta vastaanottotyöhön.

"Siinä kohtaa oli tullut itselle vahva kokemus siitä, että hei, mä haluan tehdä ihmisten kanssa töitä", Sanna muistelee.

Sanna aloitti sosiaalityön opinnot Jyväskylän yliopiston etäpisteessä Kokkolan Chydenius-instituutissa. Sosiaalityön opintojen aikana hänelle vahvistui tunne siitä, että psykoterapeutin työ olisi hänen todellinen kutsumuksensa.

Sosiaalityöstä psykoterapeutiksi ja yrittäjäksi

Sosiaalityöstä psykoterapeutiksi ja yrittäjäksi

Vuonna 2014 Sanna sai sosiaalityön opintonsa päätökseen, ja vuonna 2015 hän aloitti valmentavat opinnot psykoterapeuttikoulutusta varten. Vuonna 2018 Sanna aloitti perhe- ja paripsykoterapeutin koulutuksen.

Sanna perusti toiminimen vuonna 2019. Hänellä oli jo valmiiksi oma yksiö, jota hän oli aiemmin vuokrannut, mikä helpotti oman vastaanoton perustamista. Tämä tarjosi valmiin tilan, jossa aloittaa työskentely ilman suuria alkuinvestointeja.

Aluksi Sanna toimi psykoterapeuttina osa-aikaisesti johtotehtävien ohessa. Hyvinvointialueuudistuksen myötä hän teki kuitenkin päätöksen jättää johtotehtävät ja keskittyä täysipäiväisesti yrittäjyyteen.

Yrittäjyyden haasteet ja parhaat puolet

Yrittäjyyden haasteet ja parhaat puolet

Yrittäjäksi ryhtymisessä Sannaa mietitytti erityisesti kokonaisuuden hallinta. Hyppäys täysipäiväiseksi yrittäjäksi helpottui, kun Sanna sai varmuuden ostopalvelusopimuksista ja starttirahasta. Tällä hetkellä Sanna nauttii erityisesti yrittäjyyden tuomasta vapaudesta.

"Parhaimmat puolet ovat se, että voin kalenteroida viikkoja ja tekemisiä niin kuten minusta tuntuu, tai miten näen, että on minulle parhaaksi. Vapaudesta nautin aivan älyttömästi", Sanna kertoo.

Haasteista suurimmaksi Sanna mainitsee markkinoinnin. "Haastavaa on se, että en ole mikään markkinointiguru. En osaa oikein markkinoida. Monikin terapeutti varmaan tässä kohtaa oireilee ja ahdistuu siitä, että minun pitäisi jotenkin somessa olla hirveän aktiivisesti ja osata tehdä fiksuja päivityksiä ja sillä tavalla tulla näkyväksi", hän toteaa.

Yrittäjäksi ryhtymisessä Sannaa mietitytti erityisesti kokonaisuuden hallinta. Hyppäys täysipäiväiseksi yrittäjäksi helpottui, kun Sanna sai varmuuden ostopalvelusopimuksista ja starttirahasta. Tällä hetkellä Sanna nauttii erityisesti yrittäjyyden tuomasta vapaudesta.

"Parhaimmat puolet ovat se, että voin kalenteroida viikkoja ja tekemisiä niin kuten minusta tuntuu, tai miten näen, että on minulle parhaaksi. Vapaudesta nautin aivan älyttömästi", Sanna kertoo.

Haasteista suurimmaksi Sanna mainitsee markkinoinnin. "Haastavaa on se, että en ole mikään markkinointiguru. En osaa oikein markkinoida. Monikin terapeutti varmaan tässä kohtaa oireilee ja ahdistuu siitä, että minun pitäisi jotenkin somessa olla hirveän aktiivisesti ja osata tehdä fiksuja päivityksiä ja sillä tavalla tulla näkyväksi", hän toteaa.

Yrittäjäksi ryhtymisessä Sannaa mietitytti erityisesti kokonaisuuden hallinta. Hyppäys täysipäiväiseksi yrittäjäksi helpottui, kun Sanna sai varmuuden ostopalvelusopimuksista ja starttirahasta. Tällä hetkellä Sanna nauttii erityisesti yrittäjyyden tuomasta vapaudesta.

"Parhaimmat puolet ovat se, että voin kalenteroida viikkoja ja tekemisiä niin kuten minusta tuntuu, tai miten näen, että on minulle parhaaksi. Vapaudesta nautin aivan älyttömästi", Sanna kertoo.

Haasteista suurimmaksi Sanna mainitsee markkinoinnin. "Haastavaa on se, että en ole mikään markkinointiguru. En osaa oikein markkinoida. Monikin terapeutti varmaan tässä kohtaa oireilee ja ahdistuu siitä, että minun pitäisi jotenkin somessa olla hirveän aktiivisesti ja osata tehdä fiksuja päivityksiä ja sillä tavalla tulla näkyväksi", hän toteaa.

Vinkkejä oman vastaanoton perustamiseen

Vinkkejä oman vastaanoton perustamiseen

Sannan tärkein vinkki oman vastaanoton perustamista harkitseville on verkostoituminen:

"Kannattaa verkostoitua ja hakea sellaisia ihmisiä ympärille, kenen kanssa voi olla vuorovaikutuksessa siitä, mitä kokee ja näkee ja kuulee ja havainnoi ja missä haluaa apua. Kyllä se on tosi tärkeää, että on ihmisiä ympärillä, jotka myös ovat ne askeleet ottaneet."

Yksin työskentely sopii Sannalle hyvin, mutta hän pitää yhteyttä kollegoihin tekemällä töitä osittain myös lääkärikeskuksessa. "Se on minulle yksi väline olla yhteydessä muihin. Se on riittävä", Sanna kertoo.

Sannan tärkein vinkki oman vastaanoton perustamista harkitseville on verkostoituminen:

"Kannattaa verkostoitua ja hakea sellaisia ihmisiä ympärille, kenen kanssa voi olla vuorovaikutuksessa siitä, mitä kokee ja näkee ja kuulee ja havainnoi ja missä haluaa apua. Kyllä se on tosi tärkeää, että on ihmisiä ympärillä, jotka myös ovat ne askeleet ottaneet."

Yksin työskentely sopii Sannalle hyvin, mutta hän pitää yhteyttä kollegoihin tekemällä töitä osittain myös lääkärikeskuksessa. "Se on minulle yksi väline olla yhteydessä muihin. Se on riittävä", Sanna kertoo.

Sannan tärkein vinkki oman vastaanoton perustamista harkitseville on verkostoituminen:

"Kannattaa verkostoitua ja hakea sellaisia ihmisiä ympärille, kenen kanssa voi olla vuorovaikutuksessa siitä, mitä kokee ja näkee ja kuulee ja havainnoi ja missä haluaa apua. Kyllä se on tosi tärkeää, että on ihmisiä ympärillä, jotka myös ovat ne askeleet ottaneet."

Yksin työskentely sopii Sannalle hyvin, mutta hän pitää yhteyttä kollegoihin tekemällä töitä osittain myös lääkärikeskuksessa. "Se on minulle yksi väline olla yhteydessä muihin. Se on riittävä", Sanna kertoo.

Miksi Brightlife?

Miksi Brightlife?

Sanna päätyi käyttämään Brightlifea, koska koki tarvitsevansa tukea erityisesti laskutukseen ja etäterapioiden hallintaan.

"Halusin alustan, joka helpottaisi laskutusta ja etäterapioiden järjestämistä. Yksin työskennellessä kaipasin tukea näihin asioihin, jotta voin olla varma, että kaikki menee oikein", Sanna kuvailee.

Alusta päätyi Sannan käyttöön kollegan suosituksesta, ja tutustuttuaan palveluun hän ei enää harkinnut muita vaihtoehtoja. Sannan mielestä Brightlifen parhaita puolia ovat selkeys ja helppokäyttöisyys.

"Kyllä sanon, että pidän siitä, minkä näköinen se on. Se on mulle hyvin looginen", Sanna kehuu.

Erityisesti laskutus on osoittautunut Sannalle mieleiseksi toiminnoksi. "Kun tapaaminen on kalenteroitu, niin parilla näppäilyllä hoituu se laskutus. Se on todella kätevä. Ei mene yhtään ylimääräistä aikaa siihen", hän kiittelee.

Sanna arvostaa myös alustan jatkuvaa kehittämistä. "Olette jatkuvasti muokanneet palvelua. Minusta on niin kiva, kun tulee päivityksiä tai uusia version parannuksia. Ne on ollut aina positiivisia."

Sanna päätyi käyttämään Brightlifea, koska koki tarvitsevansa tukea erityisesti laskutukseen ja etäterapioiden hallintaan.

"Halusin alustan, joka helpottaisi laskutusta ja etäterapioiden järjestämistä. Yksin työskennellessä kaipasin tukea näihin asioihin, jotta voin olla varma, että kaikki menee oikein", Sanna kuvailee.

Alusta päätyi Sannan käyttöön kollegan suosituksesta, ja tutustuttuaan palveluun hän ei enää harkinnut muita vaihtoehtoja. Sannan mielestä Brightlifen parhaita puolia ovat selkeys ja helppokäyttöisyys.

"Kyllä sanon, että pidän siitä, minkä näköinen se on. Se on mulle hyvin looginen", Sanna kehuu.

Erityisesti laskutus on osoittautunut Sannalle mieleiseksi toiminnoksi. "Kun tapaaminen on kalenteroitu, niin parilla näppäilyllä hoituu se laskutus. Se on todella kätevä. Ei mene yhtään ylimääräistä aikaa siihen", hän kiittelee.

Sanna arvostaa myös alustan jatkuvaa kehittämistä. "Olette jatkuvasti muokanneet palvelua. Minusta on niin kiva, kun tulee päivityksiä tai uusia version parannuksia. Ne on ollut aina positiivisia."

Sanna päätyi käyttämään Brightlifea, koska koki tarvitsevansa tukea erityisesti laskutukseen ja etäterapioiden hallintaan.

"Halusin alustan, joka helpottaisi laskutusta ja etäterapioiden järjestämistä. Yksin työskennellessä kaipasin tukea näihin asioihin, jotta voin olla varma, että kaikki menee oikein", Sanna kuvailee.

Alusta päätyi Sannan käyttöön kollegan suosituksesta, ja tutustuttuaan palveluun hän ei enää harkinnut muita vaihtoehtoja. Sannan mielestä Brightlifen parhaita puolia ovat selkeys ja helppokäyttöisyys.

"Kyllä sanon, että pidän siitä, minkä näköinen se on. Se on mulle hyvin looginen", Sanna kehuu.

Erityisesti laskutus on osoittautunut Sannalle mieleiseksi toiminnoksi. "Kun tapaaminen on kalenteroitu, niin parilla näppäilyllä hoituu se laskutus. Se on todella kätevä. Ei mene yhtään ylimääräistä aikaa siihen", hän kiittelee.

Sanna arvostaa myös alustan jatkuvaa kehittämistä. "Olette jatkuvasti muokanneet palvelua. Minusta on niin kiva, kun tulee päivityksiä tai uusia version parannuksia. Ne on ollut aina positiivisia."

Brightlife tarjoaa psykoterapeuteille helppokäyttöisen alustan vastaanoton hallintaan, ajanvaraukseen, asiakasviestintään ja laskutukseen. Ota yhteyttä.

Yli 200 suomalaista mielenterveysammattilaista luottaa meihin

Yli 200 suomalaista terapeuttia luottaa meihin

  • Eveliina

    Psykoterapeutti

    Olen aloittanut Brightlifen käytön huhtikuussa 2024. Todella toimiva, tietoturvallinen sekä helppokäyttöinen järjestelmä. Käyttäjätuesta olen saanut apua aina silloin kun olen jeesiä kaivannut. Asiakaslaskutuksen hoitaminen Brightlifen kautta on helppoa ja vaivatonta. Tapaamisen vaihto etäajaksi on helppoa ja luontevaa, koneelle ei terapeutin, eikä asiakkaan tarvitse ladata mitään ohjelmistoja. Itse arvostan yrittäjänä järjestelmien helppoutta ja vaivattomuutta. Todella toimiva kokonaisuus, suosittelen!

  • Hanna

    Psykoterapeutti

    Aloitin Brightlfen käytön kollegan suosituksesta. Olen ollut tyytyväinen ylläpitäjien tapaa reagoida kysymyksiini ja kommentteihini nopeasti. Koen, että minua ja kehittämisehdotuksia kuunnellaan.

  • Ann-Helen

    Psykoterapeutti

    Aloitin Brightlifen kokeilun 8/-23 saatuani ensin lyhyen, mutta selkeän etäopastuksen sen käyttöön. Koin ohjelman hyvin helppona ja tietoturvallisena käyttää. Olen ollut tarvittaessa matalalla kynnyksellä yhteydessä alustan ylläpitäjiin, kun minulle on tullut kysymyksiä, ongelmia tai tarve esim. asiakastietojen muutoksiin. Olen saanut aina vähintään seuraavana arkipäivänä ystävällisen ja selkeän vastuksen tai reagoinnin asiaani. Voin omasta puolestani suositella Brightlifea!

  • Tarja

    Psykoterapeutti

    Erinomainen, käyttäjen kanssa vuorovaikutuksessa kehittyvä palvelu, joka on helpottanut ja selkeyttänyt asiakaslaskutustani. Käyttäjätuki on helposti saavutettavaa ja aina ystävällistä. Lämmin suositus!

  • Raija

    Lyhytterapeutti

    Vertailin ensin useaa samankaltaista palveluntuottajaa ja valitsin lopulta Brightlifen. Heillä oli paras kokonaisuus tarvitsemistani työkaluista. Helppokäyttöisyys ja korkea tietoturva ovat asiakastyössä asioita, joita arvostan. Brighlifen asiakaspalvelu on aina ollut myös ystävällistä ja nopeaa.

  • Pia

    Psykoterapeutti

    Loppuvuonna -24 löytämäni Brightlife oli onnenpotku neljännesvuosisadan psykoterapiaa tehneelle konkariyrittäjälle, jolla oli paperinen kalenteri. Ylitin ison kynnyksen, kun päätin ulkoistaa laskutuksen ja ajanvarauksen.
    Sain perehdytystä teamsin ja puhelimen välityksellä asiantuntevilta ja ystävällisiltä henkilöiltä. Taustaa heiltä löytyy myös terveydenhuollon ja psykiatrian puolelta. Rohkeutta lisäsi se, että Brighlifella on Valviran hyväksyntä tälle ohjelmalle. Omavalvonnan osalta se on tärkeä seikka.
    Nyt minulla on asiakkaiden perustiedot järjestyksessä ja päivitettyinä Brightlifen kautta + sähköinen ajanvarauskalenteri, josta toteutuneet käynnit siirtyvät suoraan laskutukseen. Brightlife tekee Kela-tilitykset ja asiakkaat saavat omavastuulaskunsa.

  • Sanna

    Psykoterapeutti

    Mahtava asiakaspalvelu! Laskutuksen teko automatisoitu niin hyvin, että se on todella selkeää ja helppoa. Etäyhteys toimii aina varmasti. En vaihtaisi pois ja lämmin suositus ohjelmasta!

© 2024 Brightlife Oy. Kaikki oikeudet pidätetään.

3252835-2

contact(at)brightlife.fi

Åkerlundinkatu 8, 33100 Tampere 🇫🇮

© 2024 Brightlife Oy. Kaikki oikeudet pidätetään.

3252835-2

contact(at)brightlife.fi

Åkerlundinkatu 8, 33100 Tampere 🇫🇮

© 2024 Brightlife Oy. Kaikki oikeudet pidätetään.

3252835-2

contact(at)brightlife.fi

Åkerlundinkatu 8, 33100 Tampere 🇫🇮